Skoro gra komputerowa jest na liście lektur uzupełniających – choć czy można nazwać je lekturą? – to czemu nie grać z nastolatkiem w gry zespołowe, które wspomogą jego terapię, nauczą umiejętności, nazywania uczuć, zdrowych wyborów, także dotyczących przyszłych związków? Wychodząc z tego założenia warto sięgnąć po książkę Kevina Gruzewskiego pt. „Gry terapeutyczne dla nastolatków”.
Kim jest Kevin Gruzewski?
Kevin Gruzewski to certyfikowany specjalista i terapeuta rekreacyjny, który od ponad dwudziestu lat pracuje z młodzieżą. Gry, jak twierdzi, zapewniają nastolatkom nieskrępowane środowisko do wyrażania siebie, budowania zaufania i uczenia się podstawowych umiejętności życiowych. Przecież najlepiej uczy się i poznaje siebie w przyjemny sposób. W każdej grze i aktywności wykazuje głęboki wgląd w problemy i trudności nastolatków.
Co wyróżnia „Gry terapeutyczne dla nastolatków”?
Jedną z wyróżniających się cech tej książki jest sama różnorodność i jakość oferowanych przez nią gier i zajęć. Gruzewski poświęca czas na szczegółowe wyjaśnienie celu i korzyści każdej gry, zapewniając cenny kontekst, który w dużym stopniu pomaga zrozumieć wartość terapeutyczną zabawy z nastolatkiem. Gry zaprojektowano z myślą o kluczowych obszarach rozwoju nastolatków, takich jak poczucie własnej wartości, komunikacja i umiejętności radzenia sobie, a wszystko to przy jednoczesnym zapewnieniu dobrej zabawy i interaktywnych doświadczeń. Sprzyja to rozwojowi i tworzy środowisko, w którym nastolatki mogą się otworzyć i dowiedzieć się więcej o sobie i swoich rówieśnikach. Krótko mówiąc, ta książka jest ratunkiem dla każdego, kto bardzo troszczy się o dobro i rozwój nastolatków.
W co grać?
Publikacja Gruzewskiego przedstawia serię 150 gier zaprojektowanych w celu zwiększenia poczucia własnej wartości i poprawy komunikacji. Zajęcia te mają na celu pomóc nastolatkom rozpoznać swoje mocne strony, rozwinąć pozytywny obraz siebie i skutecznie komunikować się z innymi. Na przykład jedna gra polega na stworzeniu kolażu, który reprezentuje ich idealne „ja”, podczas gdy inna koncentruje się na aktywnym słuchaniu i empatii. Przedstawia też gry, które pomagają im identyfikować i wyrażać swoje uczucia w zdrowy, akceptowalny sposób. Te aktywności mają na celu promowanie inteligencji emocjonalnej i odporności, kluczowych umiejętności w radzeniu sobie z wyzwaniami okresu dojrzewania.
Ponadto książka proponuje gry dostosowane do rozwiązywania konkretnych problemów, z którymi często borykają się nastolatkowie. Na przykład istnieją aktywności, które pomagają nastolatkom radzić sobie ze stresem, radzić sobie ze złością i radzić sobie z presją rówieśników. Gruzewski uwzględnia również gry, które koncentrują się na budowaniu zdrowych relacji, zapobieganiu znęcaniu się oraz radzeniu sobie z żalem i stratą.
Wreszcie ostatnia porcja proponowanych gier zachęca do ćwiczenia uważności i autorefleksji. Te działania mają na celu pomóc nastolatkom stać się bardziej świadomymi swoich myśli i emocji oraz rozwinąć większe poczucie samoświadomości. Na przykład sugeruje stosowanie ćwiczeń z wizualizacją i medytacji w celu promowania relaksu i samoświadomości.
Dla kogo jest książka?
Książka nie pozostawia pytań i niedomówień. Zawiera jasne instrukcje, listy materiałów i wariacje dla każdej gry. Oprócz teoretycznego przedstawienia każdego tematu, zawiera dobrze opisane zajęcia (w tym pomoce, wymagany czas lub zalecaną liczbę dzieci), które zawierają pomocne pytania dla prowadzącego zajęcia, a nawet opisują różne wskazówki, co świadczy o tym, że ktoś wypróbował te czynności i że one działają. Ten poziom szczegółowości gwarantuje, że terapeuci, doradcy, nauczyciele, ale i rodzice mogą bezproblemowo zintegrować te zajęcia z sesjami indywidualnymi, terapią rodzinną lub zajęciami w klasie. Elastyczność gier sprawia, że można je dostosować do różnych grup wiekowych, zaspokajając wyjątkowe potrzeby zarówno młodszych, jak i starszych nastolatków. Ba, czasami przydałaby się też niejednemu dorosłemu.
Podsumowanie
W książce „Gry terapeutyczne dla nastolatków” autorstwa Kevina Gruzewskiego zagłębiamy się w skomplikowany świat psychologii nastolatków. Zagłębiamy się w dość prosty i przystępny sposób, doświadczając i ćwicząc. Książka zaczyna się od wyjaśnienia wyjątkowych wyzwań, z którymi mierzą się nastolatki, takich jak kształtowanie tożsamości, presja rówieśników i regulacja emocjonalna. Potem gładko przechodzi do objaśnienia 150 różnych aktywności, które można, zwykle w grupie, przeprowadzić z nastolatkiem, by dowiedzieć się o nim i jego emocjach więcej. Idealna nie tylko dla terapeuty czy nauczyciela, ale każdego rodzica, zagubionego w szukaniu kontaktu z nastoletnim dzieckiem. Takiego jak ja.