To nie jest nudna, stara książka o edukacji seksualnej. Choć nie powiem: ja miałam za nastolatki „Sztukę kochania” Wisłockiej na półce, więc czasem stare jest jare. „Sex edukacja. O dojrzewaniu, relacjach i świadomej zgodzie” autorstwa Jennifer Lang to lektura obowiązkowa dla rodziców, dzieci i każdego, kto próbuje zrozumieć i uleczyć swoją seksualną przeszłość.
Dojrzewanie
To nie książka o przekrojach pochwy i penisa, ani też poradnik, by czekać z seksem do ślubu. Autorka pyta wprost: „czy jesteś gotowy na seks?”. I wcale nie wymusza od razu na czytelniku odpowiedzi, a przy pomocy pytań kieruje na spokojnie do dojrzałego wyboru. Pokazuje przy tym, że często możemy mieć różne wyobrażenia choćby o randce oraz czym jest zgoda, a czym nie jest.
Relacje
Przyjaźń i miłość to nie jedyne relacje, które tłumaczy ta książka. Znajdzie się tu charakterystyka otwartego związku, znaczenie pojęcia transseksualizmu. Autorka pokaże kroki prowadzące do wyjścia z toksycznego związku, jak zaopiekować się samym sobą po zerwaniu i wiele więcej. W jednej z sekcji zagłębia się nawet w uczucia, które mogą pojawić się, gdy ktoś prosi o zgodę i odmawia się jej. Nazwanie i uznanie tej rzeczywistości oraz okazywanie jej empatii może być pierwszym krokiem w kierunku demontażu rodzącej się toksycznej męskości, która może nie rozumieć, jak radzić sobie z rozczarowaniem – a zatem potencjalnie prowadzić do dalszych szkód i negatywności.
Zgoda
Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że zgoda to najważniejsza i podstawowa reguła seksu, ale książka dr Lang dotyczy o wiele więcej niż tylko tego. Daje taki pełny, 360-stopniowy widok doświadczenia seksualnego czy romantycznego ze wszystkimi jej odcieniami piękna i komplikacji. Rzeczy, o których współczesna młodzież wręcz musi wiedzieć, ale wielu specjalistów od edukacji seksualnej, nie mówiąc już o nauczycielach z przypadku, wkręconych w WDŻ, nie jest po prostu wystarczająco obeznanych z nowoczesną wiedzą seksualną, aby wiedzieć, jak to wyjaśnić.
Sporo miejsca dr Lang poświęca również aby przyznać, że sprawcy przemocy są często również ofiarami wykorzystywania, i zachęca do przerwania tego cyklu. Uwolnienie dogmatu i skupienie się na historii potencjalnego sprawcy wprowadza w życie to, co większość mówi o napaści na tle seksualnym – że nie powinno to być ciężarem dla ofiary.
Powiedzieć „Stop” możesz zawsze, nawet jeśli już zaczniesz robić coś, co ci nie odpowiada, i nawet jeśli wcześniej zdarzyło ci się na to przystać.
Dla kogo jest ta książka?
Raczej podarowałabym ją nastolatkowi i to takiemu, który już nie zasłania oczu podczas pikantniejszych scen w filmach. To nie poradnik z technikami seksualnymi i antykoncepcją. Wydaje się, że dr Lang głęboko rozumie możliwości seksu. Uczy nie jak większość poradników dla młodzieży „czego unikać”, ale także bardziej aspiracyjne „co współtworzyć”. Nie boi się przedstawiać różnych wersji doświadczenia seksualnego. W świecie pytań z mediów społecznościowych (tak jak niegdyś listów do „Bravo Girl”) i obaw związanych z odtrąceniem, wersja dr Langa dotycząca tego, czym może być seks dla tego następnego pokolenia, po raz pierwszy dodała mi otuchy, że może być jeszcze normalnie.
Próby piętnowania, kontrolowania, zakazywania czy tabuizacji seksu skutkują nie tym, ze nastolatki go nie uprawiają, lecz tym, ze odbywają stosunki seksualne bez odpowiedniego przygotowania.