Całkiem poradnikowo

Jaki wózek kupić: głęboki czy wielofunkcyjny?

Pierwsze cztery kółka każdego nowoczesnego człowieka. Często kosztuje więcej, niż jeżdżące po drogach krążowniki szos. Duma każdego ojca i dziadka, nawet, jeśli sami nie posiadają prawa jazdy i mają chorobę lokomocyjną. Niezawodny gadżet pozwalający poderwać przez nich samotną mamusię na placu zabaw. Wózek dziecięcy. Tylko jaki wózek kupić: głęboki czy wielofunkcyjny na sam początek?

Czasy, gdy na ulicach królował jeden model wózka obitego czerwoną folią z terkocząca budką można spokojnie przemilczeć. Teraz mamy wybór tak bogaty, ze niejednemu przyszłemu rodzicowi na myśl o wizycie w sklepie z wózkami cierpnie skóra. Szczególnie mocno cierpnie mężczyznom i nie tylko dlatego, że potrafią one kosztować tyle, co mercedes kasy A.

Przed zakupem czteroślada warto poszukać informacji na temat wózków. Przydatne do tego będą wszelkiej maści fora internetowe, blogi, strony producentów, a także informacje u źródła: sprzedawcy w sklepach i znani nam rodzice. Warto odpowiedzieć sobie na następujące pytania:
– gdzie będziemy nim jeździć (las, bruk, szosa, chodnik, podjazdy dla wózków)?
– czy poszukujemy wózka do wszystkiego (3w1, 2w1) czy chcemy kupować oddzielnie wózek dla noworodka (głęboki, z gondolą), starszaka (spacerówkę) i fotelik samochodowy?
– czy wózek będziemy wnosić po schodach do mieszkania?
– czy będziemy przewozić wózek w bagażniku samochodowym?
– czy to wózek dla jednej pociechy?

Na co warto zwracać uwagę przed kupieniem wózka:

1. Koła

Na wielkość kół warto zwrócić uwagę w pierwszej kolejności. Od niej zależy bowiem, czy wózek lepiej sprawdzi się na gładkiej nawierzchni, czy też będzie dawał sobie radę w terenie trudniejszym, np. na wyboistych gruntowych drogach czy pokrytych śniegiem parkowych alejkach.

Małe koła zazwyczaj wykonane są z pianki, a ich średnica nie przekracza 15 cm. Najczęściej spotykane są w lekkich wózkach spacerowych. Sprawdzają się na gładkiej nawierzchni – bardzo równych alejkach, asfaltowych chodnikach. Nie radzą sobie natomiast z jazdą w miejscach, gdzie nawierzchnia jest połatana, dziurawa, ciężko prowadzi się je po piasku i śniegu, gdyż w nich grzęzną.

Duże koła mogą być piankowe albo pompowane, mają średnicę powyżej 20 cm. Montowane są zarówno w spacerówkach, jak i w wózkach głębokich jedno- i wielofunkcyjnych. Wózki z dużymi kołami sprawdzają się w każdym terenie, zwłaszcza wymagającym – na nierównościach, dziurawych chodnikach, gruntowych drogach; wygodniej jest wjeżdżać na krawężniki.

Koła w wózkach mogą być pompowane (mają wtedy oponę i dętkę) albo pełne – są wówczas wykonane z pianki, czasem połączonej z kauczukiem. Pompowane dobrze amortyzują wstrząsy, dzięki czemu wózek prowadzi się łatwiej, a dziecko leżące w środku ma większy komfort, bo nie odczuwa wstrząsów. Ciśnienie w oponach można regulować, zmniejszając lub zwiększając ilość powietrza. Są one jednak sporo cięższe od piankowych, i niestety bardziej podatne na uszkodzenia mechaniczne – można je przebić tak samo jak koło w rowerze.

Pełne są lżejsze od pompowanych i nie da się ich przebić. Gorzej jednak amortyzują wstrząsy. Dlatego z uwagi na komfort pasażera lepiej unikać bruku i nierównych dróg. Na kołach piankowych mogą się pojawić różne ubytki i uszkodzenia wynikające z eksploatacji – w takim przypadku zazwyczaj trzeba wymienić całe koło.

Jeśli w okolicy mamy dużo podjazdów dla wózków, warto sprawdzić jaki jest rozstaw kół. Niestety niektóre modele nie mają przystosowanych kół do wjeżdżania na budowane w Polsce podjazdy (a może to podjazdy są nieodpowiednio budowane?).

2. Budka

Budka jest doskonałą dziecka ochroną przed wiatrem, słońcem i deszczem. Warto sprawdzić czy podczas jej regulacji nie wydaje głośnych dźwięków, które mogą obudzić śpiącego niemowlaka. Dodatkowym atutem niektórych modeli jest możliwość odczepienia materiałowej części budki i pozostawienia tylko siateczki, co jest atutem w gorące, letnie dni. Dobrym rozwiązaniem jest także okienko pozwalające prowadzącemu wózek rodzicowi sprawdzić co robi dziecko w wózku bez pochylania się nad maluchem. Niektóre wózki posiadają także dodatkowy, rozkładany daszek, sięgający nawet kolan dziecka, dzięki czemu idealnie chroni przed promieniami słonecznymi.

3. Szerokość i długość gondoli/siedziska

Najwygodniejsza jest duża gondola. Dotyczy zwłaszcza dzieci, które rodzą się jesienią, ponieważ zimą ze względu na ubieranie w kombinezon dziecko zajmuje więcej miejsca niż latem. Dłuższe używanie gondoli jest korzystniejsze dla malucha, gdyż dziecko lepiej jest osłonięte od wiatru i zimna.

Aby było dziecku wygodnie w spacerówce, powinno w niej swobodnie siedzieć i leżeć. Pamiętajmy, by przed zakupem zmierzyć siedzisko spacerówki – dobrze, by było głębokie, szerokie i wysokie. Musi się też rozkładać na płasko lub prawie płasko (dotyczy niemowląt oraz dzieci starszych, które sypiają na spacerach) oraz posiadać sensowną pozycję siedzącą (unikniemy podpierania pleców dziecka różnej maści poduszkami, gdyż bardziej leżąca pozycja nie każdemu dziecku odpowiada). Niektóre spacerówki posiadają siedziska kubełkowe, czyli nieruchome siedzonko, którego w pozycji leżącej dziecka powoduje uniesienie nóżek do góry (to tak, jakby leżeć siedząc na położonym na podłodze krześle). Osobiście nie jestem zwolennikiem takiej pozycji.

4. Łatwość wymiany na spacerówkę lub wpięcia fotelika

Większość wielofunkcyjnych wózków umożliwia szybki montaż gondoli czy fotelika na stelażu. Niektóre modele można nawet obsłużyć jedną ręką. Przed wybraniem idealnego wózka warto zapoznać się z jego instrukcją składania.

5. Odwracane siedzisko spacerówki lub przekładana rączka

Funkcja ta dotyczy jest przydatna, gdy maluszek nie czuje się komfortowo nie widząc mamy lub gdy prowadzimy wózek pod słonce czy silny wiatr. Odwracane siedzisko jest znacznie lepszym rozwiązaniem. Prowadząc wózek z przekładaną rączką najczęściej napotyka się problem z prowadzeniem i podbijaniem go. W jedną stronę jeździ bez zarzutu, a w drugą źle skręca, źle się prowadzi, źle podbija. Dzieje się tak dlatego, że po przełożeniu rączki wózek po prostu jedzie tyłem, inaczej rozkłada się jego ciężar, inne jest wyważenie. Odwracane siedzisko mniej ingeruje w łatwość prowadzenia wózka. Każdy model warto wypróbować w obu pozycjach, koniecznie z obciążeniem wewnątrz.

6. Regulacja oparcia/materacyka i podnóżka

Wiele modeli wózków posiada gondolę z podnoszonym materacykiem. Jest to przydatna funkcja nie tylko u dzieci ciekawych świata, ale jeszcze niesiedzących, ale także dla niemowlaków mających problem z refluksem lub ulewaniem, które to powinny spać z głową uniesiona w stosunku do poziomu nóg nawet o 30%. Dla siedzących dzieci, które przesiadają się już do spacerówek ważne jest, by rozkładały one swoje oparcie do pozycji jak najbardziej leżącej, dzięki czemu dziecko podczas snu na spacerze będzie wygodniej. Nieśpiącemu dziecku powinniśmy wyregulować podnóżek w taki sposób, by jego nóżki nie dyndały bezwiednie w powietrzu. Oczywiście dziecko siedzące powinno być zapięte w pasy, najlepiej pięciopunktowe, co zapewni bezpieczeństwo i zniweluje możliwość wypadnięcia z wózka.

7. Amortyzacja

Amortyzacja to jeden z najistotniejszych kryteriów przy wybieraniu gondoli, w spacerówkach ma już mniejsze znaczenie, ponieważ im dziecko starsze, tym lepiej znosi wstrząsy. Opony pompowane zapewniają bardziej miękką jazdę niż piankowe (dotyczy to wszystkich czterech kół, choć ważniejsze są tylne). Dodatkową amortyzację stanowią paski, wahacze czy sprężyny. W sklepie amortyzację sprawdzimy naciskając na stelaż wózka i sprawdzając, jak bardzo się ugina, warto też włożyć do wózka dziecko (lub coś o podobnej gramaturze) i zrobić rundkę między regałami.Niemniej często duża amortyzacja powoduje problemy ze sprawnym podbijaniem wózka.

8. Prowadzenie wózka i podbijanie

Dobrze wyważony wózek powinien się łatwo podbić, czyli nacisnąć na rączkę by podniósł przednie koła, nawet jedną ręką (pomimo dziecka w środku). Na kiepskim trzeba będzie zawisnąć, by podniósł przednie koła. Dobre podbijanie każda mama doceni dzięki dobrze znanym miastom barier, w którym przyszło nam żyć. Przednie koła mogą być skrętne (wygodniej, by kręciły się wokół własnej osi niż na jednej wspólnej) o ile nie są ulokowane zbyt blisko siebie. Przydatną funkcja jest blokada skrętu kół, która przydaje się, gdy chcemy jechać przede wszystkim prosto i po równym podłożu (dobra, mam na myśli centra handlowe).

9. Składanie

Jeśli często korzystamy z bagażnika samochodowego lub musimy gdzieś wnosić złożony wózek, ważne jest, by nie stanowiło to dla nas problemu. Zdarzyło mi się nawet, że musiałam w trybie ekspresowym odkręcać tylne koła, gdyż wózek okazał się szerszy niż jakiekolwiek wejście w autobusie miejskim, także to przeznaczone niby dla wózków (gratuluję pomysłu instalacji poręczy na środku rozsuwanych drzwi!). Miło, jeśli wózek posiada rączkę lub pasek do przenoszenia w stanie złożonym.

10. Wymiary i waga

Średnia waga gondoli ze stelażem to 10-14 kg. Jeśli waży mniej, to dobrze (choć warto wówczas sprawdzić, czy posiada dmuchane koła, które są cięższe, niż piankowe), jeśli więcej, to warto jeszcze raz rozważyć swój wybór. Wózkowi rekordziści potrafią ważyć nawet 25-30 kg! Spacerówki ważą średnio około 8 kg.

Warto także zastanowić się, czy wózkiem damy radę wjechać do sklepu, autobusu czy nawet w drzwi wejściowe. Czasami szerokość kół uniemożliwia takie manewry, a nie zawsze możemy wózek bezpiecznie gdzieś zostawić.

11. Rodzaj rączki

Rączka gondoli powinna być stabilna, z regulowaną wysokością, powlekana miękką pianką i umożliwiać prowadzenie nawet jedna ręką. Niektóre wózki wielofunkcyjne posiadają dwie oddzielne rączki. Jest to dość niekomfortowe rozwiązanie nie tylko dla używających komórki podczas spaceru (z tego możemy zrezygnować), ale także dla rodziców więcej niż jednego dziecka, kiedy to trzeba użyć często drugiej ręki np. podając ją dziecku podczas przechodzenia przez przejście dla pieszych.

12. Hamulce

Ważne, by wózek posiadał wygodny hamulec tylnych kół (uruchamiany nogą) – znacznie bezpieczniejszy jest jeden hamulec zespolony, niż dwa osobne. Wózki typu jogger (trójkołowe, przednie koło nieskrętne) miewają hamulec ręczny, który powinien się dobrze blokować i odblokowywać. Pamiętajmy, że sprawny hamulec jest niezbędny i naprawdę się przydaje.

13. Kolor i materiał

Kolor to kwestia indywidualnego gustu i poczucia estetyki, jednak warto zastanowić się nad wyborem. Trzeba pamiętać, że wózek na pewno się zabrudzi, a ciemne kolory płowieją od słońca i blakną od prania. Świetnym rozwiązaniem są wózki, z których można zdjąć tapicerkę i wrzucić do pralki.

14. Kosz na zakupy

Kosz na zakupy najczęściej znajduje się pod gondolą/siedziskiem spacerówki. Jest albo metalowy albo z siatki materiałowej. Zwykle nie można pakować tam zakupów przewyższających wagę 5-10 kg. Warto sprawdzić dostęp do kosza, gdyż niektóre modele wręcz uniemożliwiają wyciągnięcie czegokolwiek podczas snu dziecka w rozłożonej na płasko spacerówce. Warto przemyśleć także kosze, które nie posiadają wysokich czterech ścianek lub metalowych z dużą kratką, gdyż często zdarza się podczas spaceru zgubić wiezione tam przedmioty.

15. Dodatki

– pałąk w spacerówce
– tacka w spacerówce
– dopasowana folia przeciwdeszczowa (uniwersalna nie zawsze pasuje)
– okrycie na nóżki
– śpiworek (można czasem doczepić go do sanek)
– torba na akcesoria niemowlęce z zapięciem umożliwiającym zawieszenie jej na rączce
– parasolka przeciwsłoneczna
– osłonka przeciwsłoneczna
– moskitiera
– uchwyt na kubek lub butelkę