Dla dorosłych

Zabawy matematyczne z klockami Lego Duplo

Dlaczego Lego Duplo? Przede wszystkim, pewnie większość z nas ma je w domu, a jeśli nie to warto zakupić je choćby w prezencie. Lego jest niezniszczalne! Klocki pomagają dzieciom rozwijać zdolności manualne, umiejętności matematyczne, kreatywność, a nawet pracę zespołową. Dobrze sprawdzają się w tworzeniu wzorów, rozwiązywaniu problemów i rozwijaniu kreatywności. Duże klocki Lego są idealnym wyborem na początek, ponieważ są bezpieczne dla małych dzieci i łatwe do trzymania w małych rączkach. Oto pięć angażujących zabaw z użyciem klocków Lego Duplo:

Zabawa nr 1: Wieże Dodawania i Odejmowania

W tę grę można grać na dwa sposoby: budując wieże z dodawaniem lub odejmowaniem!

Dodawanie – Rzuć kostką, a następnie dodaj do swojej wieży tyle klocków, ile wskazała liczba oczek. Przygotowałam mały pojemnik z klockami 2 x 2 oraz dwie płytki (płaskie klocki) jako podstawy. Graliśmy do momentu, aż skończyły się klocki. Wygrywa osoba, której wieża jest najwyższa!

Odejmowanie – Zacznij od dwóch równych wież. Rzuć kostką i odejmij od swojej wieży tyle klocków, ile wskazała liczba oczek. Zasady wygranej ustalacie sami! Możecie grać tak, że wygrywa wieża, która zostanie ostatnia, albo że wygrywa osoba, która jako pierwsza usunie wszystkie klocki ze swojej wieży.

Zabawa nr 2: Ułamki

Sposób na wprowadzenie wczesnej nauki ułamków dla dzieci w młodszych klasach podstawowych. Duże klocki Lego Duplo okazały się do tego idealne!

Nasza pierwsza kombinacja ułamków Lego to 1 całość, 2 połówki i 4 ćwiartki. Na każdym segmencie klocka napisałam wcześniej odpowiedni ułamek na samoprzylepnej karteczce (do zdjęcia zdjęte). Dzieci musiały ułożyć je razem. Dwie połówki idealnie pasowały do całości, a cztery ćwiartki miały tę samą długość.

Potem przeszliśmy do czegoś trudniejszego. Mieliśmy 2 połówki, 3 trzecie i 6 szóstych, które razem tworzyły tę samą długość Lego. Inny zestaw, którego spróbowaliśmy, to 2 połówki, 4 ćwiartki i 8 ósmych. Jeśli będziemy kontynuować, możemy stworzyć kolejne części, np. szesnastki i tak dalej.

Uwielbiam, jak wizualne jest to ćwiczenie. Dzieci mogą łatwo zobaczyć, jak poszczególne części całości pasują do siebie i porównać je. Warto użyć na początek jednego koloru dla każdego rodzaju ułamka, co ułatwiło dzieciom zobaczenie, ile takich części potrzeba, aby zbudować całość.

Zabawa nr 3: Ile widzisz prostokątów?

Budujemy ścianę z klocków duplo, najlepiej w różnych kolorach. Każde z dzieci naprzemiennie pokazuje na niej, sunąc np. ołówkiem po krawędziach figury, kolejny prostokąt/kwadrat, który tworzą klocki. Możemy się zatrzymać na 2D lub rozwinąć zabawę o kolejny wymiar! A może dziecko znajdzie jakąś jeszcze figurę geometryczną, którą potrafi nazwać? Świetna zabawa w poznawanie geometrii.

Zabawa nr 4: Pusta miska

Prosta wersja tej gry nadaje się dla przedszkolaków, ale starsze dzieci mogą się przy okazji nauczyć czegoś o prawdopodobieństwie, gdyż wykorzystujemy tu rzut kostką. W każdym wariancie jednak potrzebujemy miski i klocków 2×2, by wypełniły miskę. Każdy gracz rzuca kostką i wyjmuje z miski tyle klocków, ile oczek wypadło. Gra kończy się, gdy miska jest pusta. W przypadku wyrzucenia większej liczby oczek niż jest klocków w misce gracz traci kolejkę. Wygrywa ten,kto pierwszy opróżni naczynie.

Urozmaiceniem może być rysowanie wykresu, na którym zaznaczacie, ile rzutów zajęło opróżnienie miski. Albo pytania dodatkowe np. w przypadku 24 klocków ile tur zajmie minimalnie opróżnienie miski.

Zabawa nr 5: Wieże liczbowe

Użyłam klocków z numerami z naszego DUPLO Pociągu z cyferkami (zestaw numer 10954), aby zorganizować dla szybką grę w liczenie idealna dla przedszkolaków. Najpierw budujemy wieże, których podstawa będzie klocek z liczbą, a której piętra odpowiadały liczbie na klocku-podstawie. Ustawione były początkowo losowo. Gdy wieże były gotowe, ostrożnie zdejmowałam je z podstawki, a dziecko ustawiło je od najmniejszej do największej. W ten sposób stworzyliśmy schody.

Zobacz też jak połączyć segregowanie śmieci z matematyką!

We wpisie pojawia się link sponsorowany.