Całkiem poradnikowo

10 produktów, które podkręcą Twój metabolizm

Jeszcze wiosną stając na wadze miałam 74 kg żywej wagi. Tak. Sporo mi się przytyło w ciąży. W każdej ponad 20 kg. Potem większość zrzuciłam, ale jednak zawsze 2 kg zostawało. Potem jeszcze zima, mniej ruchu i… przytyłam. Widząc ile zjadam nie dziwota, że przybyło mi kilogramów.

Poza tak oczywistymi oczywistościami jak ograniczenie produktów czy ćwiczeniami warto spróbować wprowadzenia do diety produktów, które dodatkowo podkręcą nasz metabolizm. Są to m.in.:

Woda

woda

Picie 6 – 8 szklanek zimnej wody przez cały dzień zwiększa szybkość przemiany materii nawet o 25%. Dodatkowo odwodniony choćby w lekkim stanie organizm myśli… że jest także głodny. Więc w pierwszym przypływie głodu lepiej wypić szklankę wody zamiast. Jest szansa, że to nie brak pokarmu, a pragnienie powodowało głód. Odpowiednie nawodnienie pozwoli na szybsze przyswajanie mikroelementów i eliminację toksyn.

Jogurt naturalny

jogurt

Najlepszy jest jogurt grecki, gdyż zawiera mniej cukru i znacznie więcej białka niż inne produkty tego typu. Jak każdy jogurt zawiera bakterie probiotyczne, które są niezbędne do zbudowania dobrego trawienia oraz jest bogaty w wapń, związek przyspieszający spalanie tłuszczu.

Jagody

jagody

Można nazwać je „naturalnymi cukierkami”. Są słodkie, ale za to pełne antyoksydantów, witamin wspomagających odchudzanie. Dodatkowo borówki i maliny zawierają luteinę poprawiającą wzrok.

Pieprz cayenne

pieprzcayenne

Dużo dietetyków zwraca uwagę na to, że pikantna kuchnia pomaga podkręcić metabolizm. I mają rację! Używanie ostrych przypraw podnosi temperaturę ciała (piecze? to i cieplej!), co powoduje, że organizm musi zużyć więcej energii do jego ochłodzenia.

Migdały

migdaly

Ogólnie orzechy są bardzo zdrowe, jednak migdały wygrywają pod każdym względem! Zdrowy tłuszcz, błonnik, proteiny – a to wszystko w odpowiednich dla zdrowia i metabolizmu proporcjach. Orzechy, szczególnie orzeszki pinii, nerkowce i orzechy włoskie, są bardzo kaloryczne, dlatego trzeba uważać ile ich spożywamy. 10-15 sztuk dziennie całkowicie wystarczy.

Masło orzechowe

masloorzechowe

Skoro orzechy są takimi przyspieszaczami spalania kalorii, to jak masło orzechowe miałoby źle wpływać na dietę? No chyba że będąc na diecie zjesz dziennie po jednym słoiku. Wybieraj te z jak największą ilością orzechów w składzie oraz bez soli i cukru.

Jabłka

jablka

Angielskie przysłowie mówi, że jedno jabłko dziennie pozwala trzymać się daleko od lekarzy. Ale pozwala też trzymać się daleko od tłuszczu. Jedno jabłko zawiera 15% rekomendowanego dziennego spożycia błonnika, co przyczynia się do uregulowania poziomu glukozy we krwi. Właśnie dlatego przy diecie cukrzycowej oraz w przypadku ryzyka wystąpienia cukrzycy typu 2 warto 3 razy w tygodniu jeść porcję jabłek (a także borówki i winogron)*. Jedzenie jabłek powoduje także dłuższe uczucie sytości, korzystnie wpływa na procesy trawienia oraz zawiera dobroczynne antyoksydanty. Zawartość jednego z flawonoidów (phloridzin) dodatkowo pomaga w zmaganiu się z astmą i chorobami płuc.

Jajka

jajka

Jajka są źródłem chyba najlepszej wartości protein, jakie są dostępne. 3-4 jajka tygodniowo nie spowodują, że poziom cholesterolu znacznie się podwyższy, ale za to znacznie przyspieszą metabolizm.

Oliwa z oliwek i olej rzepakowy

olejioliwa

Są to najzdrowsze oleje w naszej kuchni. Zawierają dobroczynne dla serca i mózgu kwasy omega-3. I rozwiewam wątpliwości: na oliwie z oliwek bez problemu można smażyć potrawy.**

Szpinak

szpinak

Popeye jadł szpinak i był silny. Jedząc szpinak być może nie posiądziesz takiej siły jak w kreskówce, ale zawartość antyoksydantów w szpinaku pomaga odbudować mięśnie. Spośród innych warzyw liściastych jest też najbogatszy w żelazo i wspierającą jego przyswajanie witaminę C, potas i magnez. Bardzo ważna dla kobiet, szczególnie planujących ciążę, jest też zawartość kwasu foliowego. W niektórych krajach wzbogaca się mąkę o jego zawartość, jednak w Polsce nie. Dlatego zaleca się przyjmować 0,4 mg kwasu foliowego, ale nie więcej, bo sprzyja to występowaniu astmy u dzieci.*** Odpowiada to np. 1 szklance ugotowanego szpinaku lub garści świeżego. Jeśli więc nie zjadamy codziennie sałatki ze szpinakiem warto suplementować kwas foliowy np. stosując Folik Mama.

*Fruit consumption and risk type 2 diabetes: results from three prospective longitudinal cohort studies. BMJ 2013; 347
**S. Farnetti, Food Fried in Extra-Virgin Olive Oil Improves Postprandial Insulin Response in Obese, Insulin-Resistant WomenJ Med Food 14 (1) 2011
*** Whitrow et al. Effect of Supplemental Folic Acid in Pregnancy on Childhood Asthma: A Prospective Birth Cohort Study. „American Journal of Epidemiology”. 170 (12), s. 1486–93, 2009

Fot. 1 Peter Gordon, fot. 2 Peter Gordon, fot. 3 jules, fot. 4 Kara, fot. 5 Vickysandoval22, fot. 6 I_Nneska, fot. 7 Primavika, fot. 8  www.tOrange.biz Valdemar Fishmen, fot. 9 Matthew Murdoch, fot. 10 U.S. Department of Agriculture, fot. 11 Rob Bertholf