Poradniki,  Prawo i rodzina

Odstąpienie od umowy w sklepie internetowym. Jak zrobić zwrot towaru?

Często robię zakupy w internecie. Ba, kusi mnie nawet, by poczekać te kilka miesięcy (tak, miesięcy!) na towar sprowadzany z Chin. Co jednak, kiedy zamiast smartfona dostaję plastikowy niedziałający telefon, a zamiast UPS-a do komputera listwę zasilającą? Zgodnie z literą prawa mam możliwość ubiegania się o pieniądze czy też wymianę towaru na właściwy. Jak w jaki sposób zwrócić towar w sklepie internetowym? Ile dni mam na zwrot i czy w ogóle mogę go dokonać?

Moje prawa jako konsumenta

Za każdym razem, kiedy dokonuję zakupu w sklepie internetowym, zawieram ze sprzedawcą tak zwaną umowę sprzedaży na odległość. Tak więc wszystkie zakupy przez telefon czy internet podlegają pod tą kategorię. Super garnki samogotujące zamówione w naszym imieniu przez telemarketera też. Jako klienci mamy możliwość odstąpienia od umowy sprzedaży na odległość, a tym samym zwrotu towaru kupionego w sklepie internetowym. Za każdym razem, kiedy zawieram ze sklepem umowę sprzedaży na odległość, przedsiębiorca powinien poinformować mnie o terminie, w którym możemy od niej odstąpić. Po takiej informacji mam 14 dni od momentu dostarczenia mi przesyłki na odstąpienie od umowy (Art. 27 ustawy o prawach konsumenta). Nie jest ono równoznaczne z przesłaniem towaru do zwrotu, tylko poinformowaniu sprzedającego, że chcemy zwrócić przesyłkę. Co ważne, jeśli sprzedawca nie poinformuje mnie o możliwości odstąpienia od umowy jeszcze podczas jej zawierania, czyli zakupu, czas ten wydłuża się do 12 miesięcy.

Zwrot w sklepie internetowym

Na odesłanie towaru ustawodawca przewidział kolejne 14 dni, a kolejne 14 – na zwrot przez sprzedawcę pieniędzy. Wiele sklepów załącza w przesyłce lub na stronie formularz zwrotu, dla klientów którzy zechcą odesłać zakupiony przedmiot. Ale równie dobrze można wysłać do sklepu e-mail lub zadzwonić, by odstąpić od umowy. Jako klient nie muszę podawać przyczyny zwrotu towaru.

Kiedy nie możemy zwrócić towaru

Nie zawsze zwrot towaru jest możliwy. Nawet kiedy strzelę focha to nie mogę wysłać w ramach odstąpienia od umowy zabłoconych butów, które mi nie przypasowały. Ustawa w art. 38 wymienia sytuacje, w których zwrot w sklepie internetowym nie jest możliwy i poza zrozumiałymi dla mnie kwestiami jak zniszczenie czy zabrudzenie towaru, wymienia także np. treści cyfrowe niezapisane nigdzie fizycznie (e-booki) albo otwarte pudełka gier komputerowych. W takich przypadkach sprzedawca może odmówić przyjęcia towaru do zwrotu z powodu odstąpienia od umowy. Za to towar niedziałający podlega jak najbardziej gwarancji.

Klauzule niedozwolone, czyli co czasem próbują nielegalnie przemycić sprzedawcy w regulaminach

Zwrot w sklepie internetowym nie jest możliwy w każdej sytuacji i , jak już pisałam, ograniczenia można znaleźć w art. 38 ustawy o prawach konsumenta. Jednak żaden sklep internetowy nie może wprowadzać własnych zasad dotyczących prawa do zwrotu czy też zupełnie pozbawiać klienta prawa do zwrotu towaru. Do tego sklep nie może nakazać dopełnienia jakiś mniej lub bardziej dziwnych warunków, które są konieczne do odstąpienia od umowy i zwrotu towaru. Do tego art. 40 ust. 1 ustawy o prawach konsumenta gwarantuje konsumentom możliwość odstąpienia od umowy bez ponoszenia żadnych dodatkowych kosztów, czyli np. karnych odsetek. Jako konsument nie muszę też zachowywać oryginalnego opakowania ((wyrok Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z 20.11.2011 r., XVII AmC 1894/11, klauzula Nr 304). Koniec z przechowywaniem kartonów po lodówce zamówionej przez internet!

Najciekawszy z wpisów w Rejestrze klauzul niedozwolonych z dnia 18 czerwca 2013 r. – Sklep zastrzega sobie możliwość błędów w opisie produktów.

Co wystarczy zrobić, by zwrócić zakupiony przez internet towar?

Co jednak, jeśli towar chcemy wymienić np. ubranie na inny rozmiar, a nie ma już ono metki ? Nic prostszego – możemy to zrobić, nawet bez metek (wyrok z 14.03.2013 r., XVII AmC 3546/12, klauzula Nr 4612)! Jeśli decydujemy się na zwrot towaru w sklepie internetowym, należy liczyć się z tym, że będziemy musieli sami pokryć koszt wysyłki przedmiotu. Zgodnie z przepisami jednak należy mi się w ciągu 14 dni od wysyłki towaru zwrot kosztów. No i zawsze można wysłać towar na koszt sklepu. Umożliwia to nie tylko Poczta Polska, ale także firmy kurierskie oferują bardzo tanie przesyłki kurierskie dla osób fizycznych. Warto sprawdzić który z lokalnych kurierów ma najtańsze ceny oraz czy sklep nie ma podpisanej umowy z jakąś firmą kurierską. W moim przypadku firma sprzedająca akcesoria komputerowe miała takową umowę i już z poziomu formularza zwrotu można było zamówić kuriera, który przyjechał po paczkę do domu. Jeśli jednak sklep nie ma takiego udogodnienia, a zależy na czasie, to najlepiej wyszukać w jednym miejscu różne opcje i skorzystać z serwisu Furgonetka, w którym można zamówić usługę w jednej z 10 różnych firm kurierskich za całkiem niewygórowaną kwotę.

Fot. Kio Stark, CC BY 2.0

Co może pójść nie tak podczas zakupów przez internet? Poczytaj w tym wpisie: Zakupy z dostawą do domu

W tekście znajduje się link reklamowy.