Całkiem poradnikowo

Zdrowe i gładkie stopy – zdrowa Ty!

Czy to zima czy to lato warto zadbać o stopy. Nie tylko dlatego, że ładniej wyglądają na plaży czy basenie, ale także dla własnego zdrowia. Tak, tak, bo odpowiednie dbanie o stopy wpływa na całe ciało. O stanie organizmu świadczy wygląd stóp, np. pomarańczowy naskórek śródstopia świadczy o problemach z układem trawiennym. Bo stopy nie lubią butów, cierpią. Jak im pomóc domowymi sposobami, by czuć dobrostan całego ciała?

Oczyszczanie

Jesienią i zimą przebywamy bardzo często większość dnia w butach. Stopa poci się i, trudno ukryć, niemiło czasem pachnie. Dlatego warto stopy oczyszczać nawet dwa razy dziennie. Dobre w tym celu się nie tylko kąpiele w wodzie z płynem czy mydłem, ale stosowanie odpowiednich kosmetyków jak przeciwbakteryjne czarne mydło. Dodatkowo można raz dziennie prze 5-30 minut namaczać stopy w wodzie z dodatkiem olejków eterycznych, soli z Morza Martwego, ziół (szczególnie szałwii zmniejszającej potliwość) czy octu jabłkowego (łyżeczka na litr wody). Takie stopy dobrze znoszą szorowanie szczotką, które jest przy okazji delikatnym peelingiem.

Złuszczanie

Martwe komórki naskórka, które szczególnie na piętach nieestetycznie rogowacieją, można usunąć nie tylko przy pomocy miękkiej szczoteczki, ale także peelingiem. Lepiej zrezygnować jednak z użycia pumeksu. Jest on nie tylko zbyt silny, ale i stanowi siedlisko bakterii. Do tego celu można wykorzystać substancje na bazie korundu, soli, kawy, mielonych moreli czy cukru. Coraz większą popularnością cieszą się także peelingi kwasowe z kwasem mlekowym, cytrynowym, glikolowym czy salicylowym. Często są dostępne także w gotowych produktach takich jak złuszczające skarpetki czy maseczka złuszczająca na same pięty od SheFoot.

Skład INCI (Maska do stóp z jednorazowymi skarpetkami złuszczającymi):  Ingredients: Alcohol Denat., Water, Lactic Acid, Urea, Isopropyl  Alcohol, Glycolic Acid, Propylene Glycol, Hydroxyethylcellulose,  Betaine, Citrus Limon (Lemon) Fruit Extract, Acer Saccharum (Sugar  Maple) Extract, Vaccinium Myrtillus Fruit/Leaf Extract, Saccharum  Officinarum (Sugar Cane) Extract, Citrus Aurantium Dulcis (Orange) Fruit  Extract, Melaleuca Alternifolia (Tea Tree) Leaf Extract, Aspalathus  Linearis Extract, imperata Cylindrica Root Extract, Honey Extract,  Sodium Citrate, Salicylic Acid, PEG-60 Hydrogenated Castor Oil, Menthol,  Fragrance, Allantoin, Tocopheryl Acetate, Disodium EDTA, Rosa Canina  Fruit Oil, Cocos Nucifera (Coconut) Oil, Helianthus Annuus (Sunflower)  Seed Oil, Olea Europaea (Olive) Fruit Oil. 

Maseczki

Peeling to nie tylko złuszczanie, to także doskonałe przygotowanie na dalsze zabiegi. Oczyszczona skóra świetnie chłonie substancje, dlatego po peelingu warto zafundować stopom maseczkę. Tak, maseczkę. Może to być ta sama, jaką stosujemy do twarzy czyli spirulina, glinka, ale najlepiej z dodatkiem alantoliny, d-antenolu czy witaminy E. Preparat nakładamy na stopy, zawijamy w folię i ręcznik i czekamy 15-30 minut.

Nawilżanie i natłuszczanie

To jeszcze nie wszystko. Aby zachować pielęgnację na dłużej dobrze jest po takich zabiegach posmarować stopy masłem (np. Shea czy kakaowym) lub olejem roślinnym (ja lubię z migdałów). Dobre są także woski pszczele. Uważaj tylko, by chodząc boso się nie poślizgnąć. Mój rekord ślizgu to 1,20 m.

Masaż

Dodatkowym atutem każdego wyżej wymienionego zabiegu jest masowanie stóp. Najlepiej masować okrężnymi ruchami, ugniatać ciało i zaczynać od palców stóp w górę stopy. Taki masaż można wykonać także w kąpieli przy pomocy miękkiej szczoteczki lub specjalnych rękawic.

Skoro jestem przy masażu to nadmienię trochę o refleksologii, czyli akupresurze stóp. Nie jest to naukowa dziedzina, jednak wiele osób wierzy, że na stopach znajdują się receptory połączone z narządami ciała siecią kanałów energetycznych. Dzięki uciskowi na nie do narządów wewnętrznych dociera impuls odblokowujący wszelkie zastoje uniemożliwiające optymalną pracę środowiska wewnętrznego ludzkiego ciała. Być może dlatego masaże czy chodzenie boso po plaży tak dobrze wpływa na ciało. Przykładowo ugniatanie pięt działa na nasze uda i pośladki, a nawet cellulit.

Masz problem z grzybicą stóp? Użyj olejku z drzewa herbacianego – więcej we wpisie.

Zdrowy ruch

Zdrowe nogi to nie tylko pielęgnacja, ale i odrobina ruchu. Polepszone krążenie pozwoli cieszyć się wolnymi od obrzęków czy żylaków nogom. Jakie ćwiczenia szczególnie są wskazane? Wszelkie skakanie, chodzenie w przysiadzie, manipulowanie palcami stóp, chodzenie na palcach czy pietach jak czasem robią dzieci w przedszkolu, podnoszenie palcami stóp woreczków napełnionych grochem albo chusteczek (ja podnoszę skarpetki, które spadają mi jak roznoszę pranie do szafek). Czasem mimo wszystko może pojawić się zmęczenie czy lekka opuchlizna, zwłaszcza w gorące dni czy wtedy, gdy nosimy obcisłe spodnie. W tym celu warto dodatkowo wieczorem smarować nogi kremem/żelem z dodatkiem wyciągu z kasztanowca np. Kojący żel na zmęczone nogi i stopy SheFoot.

Składniki:  gliceryna, panthenol (prowitamina B5), wyciąg z kasztanowca, diosmina, hesperydyna, menthol. 

Dla zabieganych

Nie zawsze mamy czas na pełną pielęgnację stóp. W takim przypadku można sięgnąć po odświeżające dezodoranty do stóp np. Hypoalergiczny dezodorant odświeżający SheFoot, a dla osób z większa potliwością – talk, ale on bardziej wysusza skórę. Warto też sięgać po produkty z aktywnym srebrem, które działa antyseptycznie.

Dlaczego tyle piszę o marce SheFoot? Bo warto zwrócić uwagę na nią jeszcze z jednego powodu: jej produkty nie są testowane na zwierzętach i nie zawierają składników odzwierzęcych oraz opakowania są z materiałów pozyskiwanych z odpowiedzialnych źródeł (FSC). Do tego brakuje w składzie substancji alergizujących, a zapach jest niezwykle delikatny. Ba, polecają je nawet diabetycy. Warto spróbować!

Zdradźcie jak Wy dbacie o swoje stopy.

W tekście znajduje się link reklamowy.