Całkiem poradnikowo

Jaki fotelik samochodowy wybrać dla dziecka?

Po pierwsze bezpieczeństwo. To główny motywator kupowania kasku na rower, nakładek na rogi stołu, bramki do kuchni i fotelika samochodowego. Skoro już dziewięć miesięcy męczyliśmy się ze zgagą, potem godziny na sali porodowej, nieprzespane noce, to nie pragniemy, by jakiś wariat za kółkiem spowodował, że naszemu dziecku coś złego się stanie. Wybieramy się więc do sklepu i kupujemy pierwszy z brzegu fotelik. „Przecież będę uważał na drodze!” – tłucze się po głowie. A potem za kilka lat wymieniamy na większy, bo dziecko dotyka nogami fotela. Wybieramy ten w Hello Kitty/Samochody, przecież taki ładny… Ale to jaki fotelik samochodowy ma kolor nie wpływa na jego bezpieczeństwo. Jaki wybrać?

Przepisy drogowe

20 września 2015. weszły w życie nowe Przepisy Kodeksu Drogowego. Dla rodziców oznaczają m.in. usunięcie zapisu o kryterium wieku – 12 lat – od którego dziecko mogło podróżować w samochodzie bez fotelika. Kryterium pozostał wzrost – propozycja nowej ustawy dopuszcza jednak przewożenie dziecka powyżej 135 cm wzrostu zabezpieczonego w samym tylko pasie bezpieczeństwa jeśli przewożone jest na tylnej kanapie. Dodatkowo wprowadzono całkowity zakaz przewożenia dzieci poniżej 3 roku życia w pojazdach niewyposażonych w pasy bezpieczeństwa. Przepis doprecyzowuje także problem przedniej poduszki powietrznej umieszczonej po stronie pasażera i fotelików tyłem do kierunku jazdy. Nie można przewozić dziecka, gdy poduszka z przodu jest włączona – można więc, wg. prawa, już bez wątpliwości, przewozić tam dziecko w foteliku gdy poduszka zostanie dezaktywowana.

Kategorie wagowe dla fotelików

Jeśli kupujesz drzwi z podwójnym zamkiem, by nikt nie włamał się do domu, to wybierając odpowiedni fotelik nie możesz kierować się zasadą „jakoś to będzie, byle ładnie wyglądał”. Jak wybrać najlepszy fotelik? Po pierwsze zastanówmy się nad kategorią wagową, jakiej szukamy, bo od tego wiele zależy.

Najogólniej rzecz biorąc foteliki dzielimy na trzy grupy wagowe: 0-13 (lub 18) kg, 9-18kg i 15-36kg. W tych grupach da się kupić fotele bezpieczne, sprawdzone, z ośmioma gwiazdkami nawet.
osiemgwiazdek.blogspot.com

Kategorie te nie są z sufitu: niemowlęta są bardziej narażone na poważne urazy, dlatego ich foteliki montowane są wyłącznie tyłem do kierunku jazdy, dziecko leży, a jego nóżki i plecki są delikatnie uniesione w górę.

Sposoby montażu fotelików samochodowych

Foteliki samochodowe można montować na kilka sposobów. Foteliki dla starszych dzieci 9-18 kg i 15-36 kg na ogół montuje się przodem do kierunku jazdy (FWF), chociaż trafiają się modele, które pozwalają na zamontowanie w sposób bezpieczniejszy, czyli tyłem do kierunku jazdy (RWF).

Istnieją także dwa sposoby instalacji – przy pomocy pasów bezpieczeństwa (z bazą lub bez) i za pomocą sztywnych zaczepów czyli foteliki z systemem ISOFIX. Wybierając się do sklepu z fotelikami pamiętaj, czy Twój samochód ma możliwość montażu w systemie ISOFIX. Dzięki specjalnej bazie ISOFIX fotelik jest wczepiany do tylnej kanapy za pomocą umieszczonych w siedzeniu zaczepów. Dodatkową podporę i umocnienie stanowi opierany na podłodze auta, dolny pałąk. Najlepiej, gdy zanim kupisz fotelik, zostanie on przymierzony do samochodu, gdyż nie każdy fotelik da się poprawnie i stabilnie zamocować w Twoim samochodzie.

Testy zderzeniowe, homologacja a bezpieczeństwo fotelików

Przed dokonaniem zakupu warto przejrzeć dostępne w Internecie testy zderzeniowe, które pokazują, który fotelik stanowi większą ochronę podczas wypadku samochodowego.Są one przeprowadzane m.in. przez ADAC, OEAMTC, AA Trust i ANWB. Wysoka ocena otrzymana w niezależnym teście zderzeniowym zwykle jest gwarancją bezpieczeństwa. Testy homologacyjne, na podstawie których przyznaje się poszczególnym modelom fotelików certyfikaty, nie są przeprowadzane tak dokładnie, bo do takich testów używa się manekinów, które nie posiadają czujników pozwalających na pomiar obciążeń działających na brzuch podczas wypadku. Foteliki spełniające europejskie normy bezpieczeństwa posiadają znak „E” oraz numer państwa (Polska ma „20”). Homologację wydaje Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMot). Foteliki z homologacją zagraniczną mogą być sprzedawane w Polsce, ale nie są przez PIMot dodatkowo certyfikowane.

66% wypadków to uderzenia czołowe, 32% uderzenia boczne, 2% uderzenia w tył samochodu

Na to warto zwracać uwagę – fotelik dla niemowlaka

Wybierając wybierając fotelik dla niemowlaka powinniśmy zwrócić uwagę na :

  • Wygląd tak zwanej skorupy (korpusu) wybranego przez Ciebie modelu. To od niej zależy, jak bardzo zabezpieczone będzie ciało Twojego dziecka podczas jazdy samochodem. Dobra skorupa jest twarda, głęboka i masywna, najlepiej, żeby była dwuwarstwowa.
  • Wyposażenie w system ochrony główki (SPS, Safe Side, ASP, SIP), czyli – system umocnionych boków, który dodatkowo chroni głowę niemowlaka przed urazami.
  • Paski powinny być 5-punktowe. Odchodzi się już od używania pasów 3-punktowych w tej kategorii wagowej. Każdy pasek powinien być zabezpieczony warstwą miękkiego materiału chroniącego przed otarciami. Regulacja pasów nie powinna sprawiać problemu, bo pasy reguluje się codziennie, w zależności od tego, w co jest ubrane Twoje dziecko (gruba kurtka czy bawełniana koszulka).
  • Wyposażenie fotelika w dodatkową wkładkę dla niemowlaka.
  • Możliwość zdjęcia tapicerki do prania.
  • Opcjonalnie: czy Twój wózek ma możliwość montowania fotelika wybranego przez Ciebie.

Kiedy zmienić fotelik na większy?

Jeśli główka Twojej pociechy zaczyna wystawać ponad oparcie fotelika, albo gdy maluch zaczyna się wiercić i domagać bardziej pionowej pozycji, pora na zastanowienie się nad wymianą fotelika na większy. Ważne, by nie przekraczać limitu wagi podanego przez producenta oraz by dziecko samodzielnie i pewnie potrafiło siedzieć, zapewni to Twojemu dziecku bezpieczeństwo. Dziecko należy więc przewozić w fotelikach-kołyskach najdłużej, jak to możliwe.

Na to warto zwracać uwagę – fotelik dla starszaka

Kupując fotelik dla starszego dziecka, musisz zwrócić uwagę na kilka istotnych szczegółów:

  • System zabezpieczający szczególnie narażoną na urazy główkę dziecka. Możesz się spotkać z różnymi nazwami zabezpieczeń – SPS, Safe Side lub ASP, SIP.
  • Paski powinny być 5-punktowe. Odchodzi się już od używania pasów 3-punktowych w tej kategorii wagowej. Każdy pasek powinien być zabezpieczony warstwą miękkiego materiału chroniącego przed otarciami. Regulacja pasów nie powinna sprawiać problemu, bo pasy reguluje się codziennie, w zależności od tego, w co jest ubrane Twoje dziecko (gruba kurtka czy bawełniana koszulka).
  • Szerokość siedziska, dzięki temu nawet ubrane w zimową kurtkę dziecko bez problemu zmieści się foteliku.
  • Sprawdź, czy zagłówek posiada możliwość regulacji. Dzięki niej fotelik rośnie razem z dzieckiem.
  • Możliwość odchylenia w tył śpiącego dziecka (niektóre modele II grupy).
  • Możliwość zdjęcia tapicerki do prania.
  • Dobrze, żeby fotelik posiadał kieszenie po bokach, można umieścić w nich butelkę z piciem lub przekąskę.

Podstawka? Dobra tylko pod doniczkę!

UWAGA! Tzw. poddupniki (booster, podstawka, podpupnik, podkładka, podwyższenie, poducha) nie są dobrym zabezpieczeniem siedzącego na nich dziecka. Obecnie wielu wiodących producentów odchodzi od ich wytwarzania.

Fot. Ryan Dickey, CC BY 2.0