Książki dla rodziców,  Kulturalnie,  Poradniki

Jak wydać książkę – najlepsze poradniki

Gdyby Stuhr był pisarzem, z pewnością zaśpiewałby, że „Pisać czasami człowiek musi, inaczej się udusi”. Co jednak zrobić, jeśli szuflada ugina się od rękopisów, na blogu, wattpadzie czy w pliku tekstowym miliony znaków ze spacjami czeka tylko na czytelnika? Najlepiej wydać książkę! Jeszcze nigdy nie było to tak proste i zarazem tak ryzykowne. Najlepiej jednak uczyć się na cudzych błędach, dlatego warto przed wydaniem pierwszej książki przeczytać jeden z poradników rozprawiających się z tematem wydania własnego dzieła. Jak wydać książkę, gdzie, kiedy, na co zwracać uwagę?

Autor 2.0, Aleksander Sowa, Wydawnictwo Złote Myśli

Ostatnia książka też nie jest dla osób, które piszą do szuflady. To prosty poradnik jak wydać książkę i ją spieniężyć. A wbrew pozorom mamy w dobie Internetu sporo sposobów. Od umowy z wydawnictwem, poprzez self-publishing i vanity, aż po hiperpublikację czy audio- i e-booki. Każdy z pomysłów rozłożony na części pierwsze, bo autor miał już z nim do czynienia. Podawane plusy i minusy każdego rozwiązania mogą wielce pomóc w podejmowaniu decyzji jaką drogą iść. Bo statystyki są powalające: Carrie Kinga odrzucono w różnych wydawnictwach 30 razy, Czas zabijania Grishama 25 razy, pierwszy tom przygód Harrego Pottera 8 razy, a Przeminęło z wiatrem Mitchell aż 38 razy! Wydawnictwa to nie jedyna droga o czym wiedziała już Jane Austin, która wydala Dumę i uprzedzenie samodzielnie. Z reszta jak m.in. Mario Puzo z Ojcem chrzestnym. Ale można wydać książkę i na niej zarobić jeśli tylko wie się jak.

Kilka porad autora:

Problemem debiutanta jest absurd. Nikt nie wydaje jego dzieł, bo jest nieznany, Jest nieznany, by niczego nie wydał. Do tego, jeśli nie pisze w jakiś wyjątkowo oryginalny czy nowatorski sposób – nie bardzo ma szansę zaistnieć.

(…) autor musi mieć skórę nosorożca, siłę woli samobójcy, odporność psychiczną wariata i wiarę w to, co robi, godną terrorysty z Al-Kaidy.

(…) jeśli dostaniesz od jakiegoś wydawnictwa odpowiedź, że są zainteresowani opublikowaniem zaproponowanego przez Ciebie manuskryptu, powinieneś poczekać, aż minie czas, w którym reszta wydawców udzieli (lub nie) odpowiedzi. (…) warto czasem zadzwonić do oficyny i zapytać jak toczą się lody przesłanego im tekstu. (…) mając już 2 pretendentów do opublikowania – jesteś na mocniejszej pozycji.

Grafoman – mówią ludzie mądrzy – to taki ktoś, kto nie mając nic do powiedzenia, stara się to dokładnie opisać. Pisarz opisuje coś, co lepiej jest przeczytać, niż wysłuchać. Pisać trzeba stale (…) Ciągle pisząc, zamiast pozostać poczciwym grafomanem, można stać się prawdziwym pisarzem. (…) jeżeli pisarz pragnie honorów już teraz, za życia, i chce efektami swojej pracy zapłacić za czynsz, znów staje się grafomanem.

Jak wydać i skutecznie wypromować książkę?, Krystyna Bezubik, Wydawnictwo E-bookowo.pl

To najbardziej przystępna książka o wydawaniu książki, jaką czytałam. Przykłady włącznie z cenami i dużym naciskiem na sposoby promowania swojego dzieła jeszcze przed jego wydaniem czasem są proste, a czasem zaskakują. Nie znajdziemy tu zasad pisowni, ale praktyczne porady jak kontaktować się i na co zwracać uwagę podczas pisania maila do wydawnictwa, czy warto samemu wydać książkę i z czym trzeba się liczyć podpisując umowę. Sporo tu ćwiczeń w formie pytań, dzięki którym lepiej poznasz własne potrzeby i przygotujesz się do wydania czy to tomiku wierszy, e-booka z przepisami kucharskimi, poradnika lub opasłej beletrystyki.

Kila rad autorki:

(…) nie wierzę zapewnieniom początkujących autorów, którzy twierdzą, że piszą tylko dla siebie. Oczywiście w pierwszej kolejności piszemy dla siebie, ale zawsze z tyłu głowy mamy wizję kogoś, kto czyta, kto zachwyca, kto staje się naszym czytelnikiem.

(…) pierwszą książkę piszemy po to, by nauczyć się, jak pisać.

Codzienne pisanie to jest to!

Przydatną umiejętnością każdego pisarza jest codzienne pisanie. Może to być pamiętnik, opowiadania, dzienniki. Taka rutyna to same plusy, ale o tym już pisałam – sprawdź jakie są korzyści z pisania!

Jeśli tak jak ja masz milion wymówek – karmienie kota, głaskanie kota, wyrzucenie kota z pokoju, otwarcie kotu drzwi, bo pod nimi miauczy, głaskanie kota na kolanach, spychanie kota z klawiatury itd. – by nie pisać, to może pomoże 36-wyzwanie. Wraz z materiałami od Krystyny Bezubik możesz ich dokonać we własnym domu! Skąd wziąć materiały? Są dwie możliwości:

1. wziąć udział w konkursie, o czym na końcu

2. zaopatrzyć się na stronie autorki www.piszebochce.pl w materiały

Kilka porad autorki z wyzwania:

Zadaniem każdej osoby piszącej jest znalezienie własnego stylu. Na początkowym etapie pisania jednak dobrym ćwiczeniem jest naśladowanie stylu innych autorów. Może to być dobra droga do poszukiwania własnej formy wyrazu, a na pewno jest to doskonały sposób na zwiększanie repertuaru własnych możliwości.

Zamiast informować, że Ty lub Twój bohater jesteście szczęśliwi, zezłoszczeni, smutni – pokaż to.

Pisz o ludziach, a nie o personelu. „Zamiast o nieudanych zbiorach pisz o biedzie rolników. Zamiast o miłości pisz o ludziach zakochanych”.

Najważniejsze to naleźć sposób na siebie i swoje pisanie. Nie ma złotej metody odpowiedniej dla każdego.

Żeby nauczyć się pisać trzeba pisać. Trzeba próbować, popełniać błędy, dalej próbować. Pozwolić sobie nawet na grafomaństwo. Przypomnieć sobie, że „grafoman” dosłownie oznacza kogoś opanowanego szałem pisania. I cieszyć się tym pisaniem.

Konkurs:

Na moim fanpage Konfabula znajdziecie proste zadanie. Proste jak dla przedszkolaków: tworzymy razem historię. Historia zaczyna się od takiej sytuacji: „Obudził się z niemożliwym do opanowania swędzeniem prawej ręki.” Zadanie konkursowe polega na dokończeniu tej historii. Aby dołączyć do konkursu kliknij tu: konkurs z wyzwaniem dla pisarzy.

Regulamin:

1. Konkurs trwa od 25.02.2019 do 3.03.2019 włącznie. W konkursie mogą wziąć udział jedynie osoby posiadające adres korespondencyjny w Polsce.

2. Prace zamieszczane pod postem na Facebooku powinny spełniać następujące wymagania:

  • Odpowiedzi muszą być napisane samodzielnie. Kopiowanie części lub fragmentów tekstów, recenzji innych osób jest zabronione. Teksty nie mogą przekraczać 1000 znaków ze spacjami.
  • Każdy użytkownik może zgłosić tylko jedną pracę.
  • Dodatkowe elementy takie jak udostępnienie postu konkursowego, polubienie fanpage, oznaczenie w treści osób trzecich bądź dodawanie grafik z zachowaniem ich praw autorskich jest dozwolone.

3. Wyniki konkursu zostaną ogłoszone w osobnym poście na fanpage bloga Konfabula.pl do dnia 10.03.2019. Zwycięzców wybiera autorka bloga Konfabula.pl.

4. Adres i numer telefonu zwycięzcy powinien zostać nadesłany do dwóch tygodniu od daty ogłoszenia wyników konkursu. Po tym terminie autorka bloga Konfabula.pl dopuszcza wybór kolejnego laureata lub nieprzyznanie nagrody. Dane osobowe zwycięzcy (imię, nazwisko, adres korespondencyjny i numer telefonu) przetwarzane będą przez autora w celu przeprowadzania konkursu oraz wysyłki nagród. Więcej informacji o przetwarzaniu Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

5. Konkurs nie jest w żaden sposób sponsorowany, popierany ani przeprowadzany przez serwis Facebook ani z nim związany. Facebook nie ponosi odpowiedzialności za przeprowadzenie konkursu.

6. Sponsorem nagrody jest autorka Konfabula.pl przy współpracy z autorką wyzwania Piszebochce.pl.

W tekście znajduje się link reklamowy.