Całkiem poradnikowo

Jaka przyczepka rowerowa do przewozu dzieci jest bezpieczna i wygodna?

Pogoda zaczyna momentami przypominać lato na pustyni, wielu więc zwolenników jednośladów z zapałem zaczęło odkurzać stojące w garażach i piwnicach rowery. Łańcuchy trzeba przecież naoliwić, sprawdzić działanie lampek, hamulców, dzieciom podwyższyć siodełka, sprawdzić czy kaski dalej są odpowiednie. I nagle, gdy jakiś metrowy stwór ciągnie za nogawkę, wołając „mama, tata” zauważamy, że nie każdy członek naszej rodziny gotowy jest na rowerową przygodę. Co wybrać, by i dziecku, i rodzicowi na rowerowej wycieczce było wygodnie?

Przepisy drogowe

Polskie przepisy jasno regulują jak można przewozić dzieci na rowerze, mówi o tym nowelizacja Prawa o Ruchu Drogowym z 1 kwietnia 2011 roku, a szczególnie Art. 63 PoRD, określający warunki przewozu osób. Mamy do wyboru więc foteliki rowerowe, przyczepki rowerowe do przewozu dzieci oraz rowery typu CARGO, ale tylko te przystosowane do przewozu dzieci. Dzieci powinny także jeździć w nich w kasku. Tu sprawdzicie jak dobrać odpowiedni kask i na co zwracać uwagę przy jego zakupie.

Prawo o Ruchu Drogowym
Art. 63.
3. Zabrania się przewozu osób w przyczepie, z tym że dopuszcza się przewóz:
4) dzieci w przyczepie przystosowanej konstrukcyjnie do przewozu osób, ciągniętej przez rower lub wózek rowerowy.

Ponieważ w podstawowej wersji przyczepki dziecko przewożone jest w pozycji siedzącej, przyjmuje się, że minimalnym wiekiem, od którego można dziecko bezpiecznie wozić w przyczepce zamontowanej za rowerem jest 12 miesięcy. Niektórzy producenci oferują specjalne wkładki do montowania w przyczepce dla najmłodszych dzieci. Działają one najczęściej na zasadzie hamaka i zapewniają niemowlęciu odpowiednią pozycję oraz dodatkową ochronę przed wstrząsami. Niedopuszczalne jest wożenie niemowlęcia w foteliku samochodowym włożonym do przyczepki rowerowej. Oczywiście dziecko siedzące w przyczepce zapięte jest pasami.

Na co zwracać uwagę?

Wybierając przyczepkę rowerową zwróćmy uwagę na to, czy w przypadku gdy rower się przewróci, przyczepka z dzieckiem opiera się na dwóch kołach i nie przewraca. W przypadku poważniejszego wypadku, w wyniku którego przyczepka się przewróci, dziecko dzięki fachowemu systemowi mocowań w przyczepce i jej konstrukcji, nadal jest chronione przed urazami. Warto też zamontować z tyłu przyczepki oraz na bokach światełka na baterie. Jest to dość tanie rozwiązanie, a widoczność nietypowego pojazdu zwiększa się wielokrotnie.

Co wpływa na komfort przyczepki rowerowej?

Najważniejszą częścią przyczepki, dzięki którym dziecko będzie wygodniej nią jeździło, jest amortyzator. Nie każda przyczepka go posiada i to od razu widać w cenie pojazdu. Przyczepki rowerowe bez amortyzatora są znacznie tańsze. Jednak właśnie praca amortyzatora, który tłumi wstrząsy odczuwane przez dziecko. Jeśli jesteśmy typowo miejskimi kolarzami i preferujemy drogi asfaltowe, bez dziur, kamieni i wystających korzeni kupno przyczepki z amortyzatorem nie jest konieczne, jednak już wycieczki w teren mogą skłonić do takiego rozwiązania. Niektóre przyczepki miejskie są specjalnie skonstruowane i posiadają np. zawieszone siedzenia, które stanowią jakby naturalną amortyzację. Amortyzacja jednak nie jest akcesorium, które można dokupić z czasem, dlatego warto zastanowić się, czy wraz z chęcią na coraz dalsze i ciekawsze wycieczki nie przyjdzie nam ochota na nietypową i odrobinę dziką trasę, na której właśnie amortyzacja będzie najlepsza.

Od niedawna jestem dumnym kierowcą dwuosobowej przyczepki, więc gorąco polecam ten środek lokomocji.

Zobacz także:

Fot. Lars Pllougmann, CC BY-SA 2.0