Całkiem poradnikowo

Komunia alergika – czym zastąpić produkty w komunijnym menu?

Pszenne ciasteczka z czekoladą, tort z bitą śmietaną i cukrem i do tego beza z mocno ubitych białek jaj. To chyba dość popularny obrazek z wielu przyjęć – komunijnych, urodzinowych. Jak jednak wybrnąć z opresji, jeśli pod dachem mamy małego alergika? Jak urządzić przyjęcie kiedy musimy wyeliminować gluten, jaj, nabiał… Czym ugościć rodzinę, kiedy na liście produktów zakazanych mamy cukier? Życie towarzyskie w takiej sytuacji jest trochę utrudnione, ale nie jest niemożliwe! Warto przy okazji pamiętać, że to utrudnienie dotyka tylko nas – rodziców, osoby szykujące potrawy na stół. Dziecko zazwyczaj nie odczuwa różnicy (dopóki mu nie powiemy, że jego ciastko jest „gorsze” niż ciastko kolegi) i tego się trzymajmy.

Przedstawię Wam kilka pomysłów jak urządzić kinder party, żeby goście się nie zorientowali, że czekolada jest bez kakao, a obłędnie słodkie ciasteczka bez cukru!

Czym zamienić mąkę pszenną czy inną bezglutenową?

W sklepach na szczęście nie brakuje mąk bezglutenowych. Wybór jest przeogromny. W wypiekach doskonale sprawdzą się mąki jaglana, migdałowa, ryżowa czy z amarantusa.

Kruche ciasteczka wyjdą z mąki kasztanowej lub ryżowej. Do muffin pasuje mąka jaglana, a biszkopt śmiało rób z mąki owsianej (sprawdź czy na pewno ma symbol przekreślonego kłosa!). Mocno czekoladowe ciasto zrób w ogóle bez mąki – na bazie czerwonej fasoli z puszki! A do naleśników użyj mąki ryżowej lub gryczanej.

W przypadku diety bezglutenowej unikaj wyrobów z pszenicy, orkiszu, żyta, jęczmienia oraz owsa (chyba, że na opakowaniu jest symbol przekreślonego kłosa).

Czym zastąpić jaja w wypiekach?

Tu wybór także jest ogromny! Do naleśników użyj po prostu mąki z ciecierzycy. Do ciasta dodaj:

  • 1 łyżkę siemienia lnianego lub chia namoczonego w 3 łyżkach gorącej wody
  • puree z banana (pół banana zamiast 1 jajka)
  • 1/4 szklanki duszonego jabłka lub puree z dyni, suszonych śliwek lub moreli
  • 1 łyżeczkę sody oczyszczonej wymieszaną z 1 łyżką octu
  • ¼ szklanki pokruszonego tofu.

Tofu, poza tym, że nadaje się do ciast, całkiem nieźle imituje jajko w sałatkach, a nawet w jajecznicy! Aby uzyskać smak jak najbardziej zbliżony do smaku jaj do dań wytrawnych warto dodać czarną sól oraz/lub płatki drożdżowe – dwa niezbędne dodatki w diecie bezjajecznej.

A co jeśli potrzebujemy pianę z białek? Do wykonania bezy bez jaj potrzebujemy zalewę, w której pływa ciecierzyca w puszce! Lub domowym sposobem – woda po gotowaniu fasoli. Fasolę gotujemy w nieco mniejszej niż zazwyczaj ilości wody, studzimy i wkładamy do lodówki. Po 12 godzinach zlewamy całą wodę (będzie lekko galaretowata) i miksujemy z dodatkiem soku z cytryny i cukru.

Czym zastąpić mleko czy śmietankę?

W wypiekach naprawdę nie ma znaczenia czy użyjesz mleka krowiego czy owsianego! Różnica w smaku jest wyczuwalna w przypadku dań na bazie mleka – budynie czy koktajle mleczne. To kwestia przyzwyczajenia. Istotna różnica jest jednak na dłuższą metę – w wartości odżywczej diety. Nabiał jest przecież dość istotnym źródłem wapnia. Pamiętaj zatem, aby w diecie bezmlecznej jak najczęściej pojawiały się produkty bogate w ten składnik: mak, figi suszone, amarantus czy sardynki lub szprotki.

Co z bitą śmietaną? Tu z pomocą przyjdzie nam śmietanka kokosowa w puszce! Gęsta część śmietanki kokosowej doskonale się ubija i świetnie imituje bitą śmietanę w tortach.

Pamiętaj, że w diecie eliminującej mleko nie można używać także masła. Zastąp ten składnik olejem kokosowym lub masłem klarowanym!

A kakao?

Tu zdecydowanie najlepszym substytutem jest karob! Który nie dość, że nie pobudza, gdyż nie zawiera teobrominy i kofeiny, to jeszcze jest pozbawiony kwasu szczawiowego, który zmniejsza wchłanianie minerałów m.in. wapnia czy cynku. Same plusy.

fot. Prolinea


Artykuł przygotowała Justyna Marszałkowska-Jakubik dietetyk, wykładowca, ogrodniczka, miłośniczka nocnego pieczenia. Od blisko 11 lat z powodzeniem i niezmiennym zapałem prowadzi swoją firmę Centrum Dietetyczne Prolinea, której misją jest zarażanie ludzi do zmian i zdrowego stylu życia. Jako wykładowca akademicki z pasją edukuje kolejne pokolenia „fit freaków”. Dodatkowo od 2 lat prowadzi bloga kulinarnego www.zdrowonajedzeni.pl dzięki któremu rozwija się także artystycznie.


Je­śli za­sta­na­wia­sz się nad tym jak za­pa­no­wać nad sza­leń­stwem ko­mu­nij­nym pod­po­wia­dam jak za­pla­no­wać, zor­ga­ni­zo­wać, prze­żyć du­cho­wo i za­pa­mię­tać ten je­dy­ny dzień w ży­ciu dziec­ka, to zobacz jakie ja mam doświadczenia: